I ნაწილი იხილეთ აქ: ქუთაისური საუნდი (ნაწილი I)
1990-იანების მიწურული და 2000-იანების დასაწყისი
დასავლეთ საქართველოში პირველი დამოუკიდებელი FM რადიოსადგური „ძველი ქალაქი“ სწორედ ქუთაისში შეიქმნა, რომლის ბაზაზე ჯგუფი „ბესტ ჰისტორი“ ჩამოყალიბდა. მალე ქალაქში კიდევ ერთი რადიოსადგური გაიხსნა, რომლის სიხშირეც რამდენიმე ადამიანმა ვიქირავეთ და რადიო „ლეგენდა“ გავაკეთეთ, რომლის ფორმატი ალტერნატიულ მუსიკას დაეთმო. ჩემს გადაცემაში „შუაღამის გემი“ როკში, ელექტრონიკასა და რეპში მომუშავე ქუთაისელ მუსიკოსებს ვიწვევდი, რომლებიც საკუთარ კომპოზიციებს პირდაპირ ეთერში ცოცხლად ასრულებდნენ. პარალელურად ტელერადიოკომპანია „ივერიონში“ საავტორო გადაცემაში „ანარეკლი“ სატელევიზიო სტუდიურ ვიდეოალბომებსაც ვიწერდი.
![]() |
Bajoo |
„ნიღბების კლუბის“ გარდა ქალაქში ლიტერატურული კლუბი „მე-3 კლასის ვაგონი“ (მანამდე „პალატა ნომერი ექვსი“) და დადაისტური სამხატვრო კლუბი „ბონზოც“ არსებობდა. შეიძლება ითქვას, რომ იმ ურთულეს პერიოდში ქალაქში ანდერგრაუნდ-ცხოვრება არ ჩამკვდარა. იატაკქვეშა იმიტომ, რომ ადგილობრივ ხელისუფლებას ეს კლუბები გულზე დიდად არ ეხატებოდა.
![]() |
Best History |
მართალია, ამ ქალაქში მეამბოხე მუსიკოსები უმრავლესობაში არიან, მაგრამ არ უნდა დაგვავიწყდეს, რომ ქუთაისლები არიან ცნობილი ბლუზ-დრამერი გია სალაღიშვილი, ჯაზ-მევიოლინე ვიტალი სამხარაძე და პირველი ქართველი ე. წ. World Music-ის წარმომადგენელი ლევან შენგელია. ქუთაისში დაიბადა ქეთი მელუა. ამავე დროს, პროტესტულს ნაღდად ვერ დავარქმევთ ელექტრონავტის, ბაჯუს, იგივე გიგა მჟავიას ამჟამინდელ შემოქმედებას. ძალიან საინტერესოა 2000-იანების ღირსეული წარმომადგენელი ჯგუფი Georgian Version, რომლის საუნდიც, მართალია, აღარაა რადიკალური, ამავე დროს, უმრავლესი სიმღერებიც ინგლისურენოვანია, მაგრამ ჯგუფი მეტად ხარისხიან „ახალ ტალღას“ უკრავს.
საუნდი, მოდა და ლირიკა
საქართველოს დამოუკიდებლობის აღდგენის შემდეგ ქუთაისში ახალი, მაგრამ რთული ცხოვრება დაიწყო. თუკი ქალაქი სსრკ-ს დროს საქართველოს მეორე ინდუსტრიულ და კულტურულ ცენტრად ითვლებოდა, იმპერიის დაშლის შემდეგ აბსოლუტურად უფუნქციოდ დარჩა. უამრავი ფაბრიკა-ქარხანა გაჩერდა, ეკონომიკა და ენერგეტიკა პრაქტიკულად მოკვდა. ამ ყველაფერს თან დაერთო ომები. საუნდის ჩამოყალიბებაზე ამანაც დიდი როლი ითამაშა.
ქუთაისური ჯგუფები სენტიმენტურ გრძნობებს ხოტბას არასოდეს ასხამდნენ, ამავე დროს, ინგლისურ ენაზე სიმღერითაც ნაკლებად იწონებენ თავს. აქაური როკი და რეპი სხვა ქალაქების მუსიკისგან თავისი განსაკუთრებულად წრფელი უკომპრომისობით გამოირჩეოდა. საგიტარო მუსიკა მდიდარი იყო ბრიტანული პანკის, მეტალის ჟღერადობით და, ამავე დროს, ქართული რიტმებით. პოეზია მეტად კონკრეტული გახლდათ. 80-იანების მიწურულს ჯგუფი „აუტსაიდერი“ საკუთარ ქალაქზე მღეროდა: „ფურთხის ღირსია ყველა ნიღაბი ქვეყნად, ზოგი კერპებს ქმნის, ზოგიც სიკვდილთან ცეკვავს, დღეს ამ ქალაქში სინათლე ქრება, ბავშვების ნაცვლად სიგიჟე ჩნდება, ჩემს ქალაქში დღეს საშინლად ბნელა“. გოგა ჟორჟოლაძემ ახალი საუკუნის დასაწყისში სიმღერა მიუძღვნა მაშინდელ სახელმწიფო მეთაურს: „შენ ჰეი, ასულხარ ზემოთ, და გიფიქრია კაცად მაქცია, დაფურთხებული აგილოკია, მიტომ იქეცი თავად მაქციად... აღარ გაწუხებს ხალხის გოდება, საკუთარი ძმა გვერდზე გაგიდგა... მაქცია“! ჯგუფი „რეპლიქსი“ 2002 წელს მღეროდა: „მეორედ მოსვლის დადგება ჟამი, ვერ დავამარცხეთ ეპიდემია, სიმართლის მთქმელებს ყველას გვდევნიან, ვეღარ გაძლებენ ცოდვის სენები, დრონი მეფობენ არა მეფენი! სიჩუმე კმარა! შეჩერდით“! „ბესტ ჰისტორის“ ერთ-ერთი ტექტსი ასეთია: „მე არა ვარ ფროიდი, არც სპერმატოზოიდი, მე არა მყავს ტანკი და არა ვარ პანკი, მე არა ვარ ზომბი და არა მაქვს ბომბი... მე ვარ კაცი“! ეს ჯგუფი ყოველთვის დასცინოდა უაზრო ქართულ ტრადიციებსა და უშნო მენტალიტეტს. საკმაოდ სოციალურ რეპს ასრულებდა „ძებნილი“: „შიმშილი მე ნერვებს მიშლის და შიმშილი შენც ნერვებს გიშლის, მიირთვი სიცოცხლე თუ ძალიან გშია, მე დავანთებ ცეცხლს და ხვალინდელი დღე შენ ჩამოგართმევს ხელს, შიმშილი კი მაინც წაგართმევს ფერს“.
![]() |
Outsider |
მსოფლმხედველობა. ბოლოთქმა
![]() |
Georgian Version |
სამწუხაროდ, გაუსაძლისი პირობების და აბსოლუტური უპერსპექტივობის გამო, ბევრი ქუთაისელი მუსიკოსი მშობლიური ქალაქიდან წავიდ-წამოვიდა. ყველაზე გულდასაწყვეტი ისაა, რომ მათ ძალიან უჭირდათ საკუთარი სათქმელის მთელი საქართველოს მასშტაბით გახმოვანება. ბოლო რამდენიმე წელია, ნამდვილად აღარ ვიცი, როგორი ხმა აქვს ქუთაისს, უკვე 8 წელია, მეც დედაქალაქში გადმოვიხვეწე. რა თქმა უნდა, იქ დარჩენილი მეგობრების წყალობით ზედაპირულად მაინც ვიცი, რა ხდება თანამედროვე მუსიკაში, მაგრამ ქუთაისის ხმა დედაქალაქში ნამდვილად არ ისმის. წარმოიდგინეთ, 21-ე საუკუნეში ჯერ კიდევ ჭირს მიაყურადო აქვე, 250 კილომეტრით დაცილებულ ქალაქს.
ქუთაისი ქალაქია მუს.ინდუსტრიის მშენებელი \(-_-)/
ReplyDeleteიცით ერთი კითხვა მაქვს, დღეს რატო აღარ ხდება მსგავსი რაღააცები?? თუ ძაან წინ წასულები ვართ მართლა და აღარ არის საჭირო??...არც თბილისში ხდება არაფერი სამწუხაროდ...ექსპერიმენტები აღარ ხდება, ეს დიდი პრობლემაა ჩემი აზრით :) არადა აშკარად სამკურნალოა ქვეყანა...
ReplyDeleteმე მგონი, უფრო პრაგმატულები გახდნენ ჩვენი მუსიკოსები... :))
Delete